Sunshine Seasons! - Reisverslag uit Buena Vista, Verenigde Staten van Luke Verhoeven - WaarBenJij.nu Sunshine Seasons! - Reisverslag uit Buena Vista, Verenigde Staten van Luke Verhoeven - WaarBenJij.nu

Sunshine Seasons!

Blijf op de hoogte en volg Luke

13 Februari 2013 | Verenigde Staten, Buena Vista

Ik ken het menu uit m'n kop, kan op alle posities ingepland worden, dat kan maar 1 ding betekenen, mijn trainingen zijn voorbij! Inmiddels ben ik een maand in Amerika en het bevalt echt super goed!

De eerste drie maanden van mijn stage werk ik in sunshine seasons, een groot quick service restaurant in Epcot! Het restaurant heeft 5 'shops' waar gasten hun maaltijd kunnen samenstellen om daarna te betalen bij de kassa. Het restaurant profileert zich als een restaurant met gezondere keuzes en vers voedsel. Gezond en vers dan wel in Amerikaanse maatstaven natuurlijk. We zijn open van 9-21 uur, dit is gelijk aan de openingstijden van het park. Tot 11 uur wordt er ontbijt geserveerd en vanaf 11 lunch en diner, wat het zelfde is aangezien Amerikanen 2x per dag (het liefst 3x per dag) warm eten.

De shops die we hebben zijn:
- De grill: hier word alles vers gegrild van een houtskool grill. Heerlijke zalm, varken van de grill en kip uit zo'n ronddraai grill. Voor de kinderen een kippenbout.
- Soup & salades: twee soorten soep, en drie soorten salades. Voorde kinderen mac&cheese (macaroni met kaassaus).
- Wok: Chinees eten, de keuze uit 1 Side (noodels, witte rijst of nasi) en 1 vleesgerecht (Mongoolse bief, pikante kip of zoet zure kip). Kinderen krijgen een kleinere portie en voor vegetariërs zijn er tofu nuggets.
- sandwiches: drie sandwiches waaronder 1 vegetarische. Voor de kinderen hebben we een soort zachte koek, gevuld met pindakaas en jam.
- deserts: hier verkopen we koeken, gebak, ijskoffie en koffie specialiteiten. Geen desert zoals we in Nederland gewend zijn dus!

De meeste uren maak ik in een van deze shops, waarin ik gasten te woord sta, adviseer en uiteindelijk hun maaltijd opschep. Het bereiden wordt gedaan door een andere ploeg, met meer kookskills.

De overige posities die ik kan vervullen zijn:
- ontbijt wok: uitgebreid Amerikaans ontbijt.
- ontbijt sandwiches: ontbijt panini
- beverages: de frisdrank automaten schoonhouden en bijvullen
- grab&go: de koelingen waaruit gasten drank, snacks en speciale maaltijden kunnen pakken aanvullen
- bins: prullenbakken legen en schoonhouden
- dining room: de zitgedeeltes schoonhouden
- Condiments: bestek, servetten, sausjes etc. bijvullen

Over een aantal weken leer ik ook nog de kassa, en dan ken ik alle beschikbare rollen! Best een aantal zoals je ziet, hierdoor is het werk lekker afwisselend!

Ik ben best blij met mijn restaurant, er zijn vele slechtere plekken om te werken! We hebben gelukkig geen frietpan (dus ook niet die stank) en zitten binnen in een ruimte met airco! Veel leuke medewerkers en een prettige werksfeer.

Het is wel even wennen aan de Amerikaanse manier van werken. Medewerkers worden hier best slecht betaald tegen over de lonen in Nederland, en men verwacht ook niet dat je snel werkt. Sommige medewerkers lopen letterlijk voetje voor voetje en doen uren over iets dat wij Nederlanders in 5 minuten klaar zouden hebben. De managers zullen hier nooit iets van zeggen, want dat is de cultuur hier. Door de lage lonen worden er ook heel veel mensen ingepland, dit kan natuurlijk goed zijn voor de gastbeleving, immers zijn er altijd voldoende medewerkers om de gasten te woord te staan of te helpen. Ook zijn er veel amerikaanse jongeren waarvan dit hun eerste baantje is! Ik heb mensen van 22 gesproken die nog nooit gewerkt hadden... Rare cultuur hier!

Ik werk normaal gesproken 5 dagen, 6 uur per dag. Best weinig eigenlijk, maar dat betekend wel dat ik genoeg tijd over heb om leuke dingen te doen hier!

Een maand in Amerika... De tijd vliegt echt voorbij! Gister zag ik een mooi bordje bij de front desk waarmee ik deze blog afsluit:

'Don't count the days, make the days count!'

  • 14 Februari 2013 - 19:43

    Wilma:

    Dus lekker relaxt werken. Zo te horen dus veel variatie met eten, dus ook wel wat voor jouw eetlust.
    Nog veel plezier daar en vergeet ons niet.
    groetjes

  • 15 Februari 2013 - 00:26

    Mam En Pap:

    Hoi Luke, fijn te horen dat je het naar je zin hebt en ook leuk dat je het getroffen hebt met de horeca gelegenheid je pakje is zo minder erg dan op de eerste foto.
    En je weet gewoon aanpassen aan hun, ook al is dat langzaam, gr en tot horens Mam en Pap.

  • 15 Februari 2013 - 12:44

    Tonnie:

    Hallo Luke,

    Fijn om te horen dat het je super goed bevalt daar luke,en je hebt zelf ook nog best wat tijd om zelf leuke dingen te doen. Relex en geniet ervan, veel plezier Luke.
    Genot om je verslagen te lezen, blijf schrijven.
    Lieve groetjes uit het dooiende Aostrum.

  • 15 Februari 2013 - 19:38

    Leentje:

    Dat gaat goed, leuk werk ,lekker eten, leuke werkkleding,veel vrij tijd. Dus genieten maar.
    Groet,Leentje

  • 20 Februari 2013 - 21:27

    Wilma T:

    Hoi Luke, heb er maar even een eerste letter van mn achternaam achter geplakt, om duidelijk te maken welke Wilma, want ik zag "ineens" een andere Wilma in de bloggers. :)
    Leuk inderdaad dat het je bevalt en dat je daar nog meer leert. Variatie in werk voldoende.
    Neem niet te veel van die Amerikaanse ontbijtjes of dineetjes, want dan kom je zo wat kilo's aan. Begreep van iemand die er ook was geweest dat het heel snel kan gaan met al die vetten.

    Maar eeh, even een tip: je blog heeft sinds je daar bent de datum 1-1-1970. Misschien had je het zelf niet gezien, maar op die manier komen de verslagen ook niet in de "juiste" volgorde te staan. Das jammer voor degene die jou niet constant volgen.

    Ik had je werkkleding heel anders verwacht. Een of ander "apepakje" maar dit ziet er toch goed uit. Haar is zo beter verstopt als met een petje zoals bij de Mac D, zoals je hier ziet.

    Nou geniet ook vooral van je vrije uren. Tot blogs, Wilma

  • 20 Februari 2013 - 23:04

    Heriga Magermans:

    Dag Luke

    Alles onder controle zie ik. Geniet van de momenten die je moet werken maar ook van je vrije tijd.
    Hier ook alles goed met pap en mam alleen die moeten af en toe wat harder werken als jij voor hun geld. Ha Ha Pap bij de gemeente en werken ja hoor van de week heb ik hem zelfs bijna zien zweten bij de gemeente. Alle gekheid op een stokje, ik lees wel dat daar de cultuur dus ook echt anders is als hier.
    Wij hebben net een week vakantie gehad en gaan er nu weer tegenaan.

    Gr heriga

  • 24 Februari 2013 - 08:01

    Geert En Nel Camps:

    Hoi Luke

    Fijn om te horen,dat je het goed naar je zin hebt in Florida. en dat je geboft hebt met je stageplaats.
    Dat is mooi meegenomen!
    Luke, of je het gelooft of niet, hier ligt weer een flink plak sneeuw. Kunnen we een sneeuwpop
    maken,ha,ha.
    Ook is het hier de laatste dagen erg koud.
    Luke , geniet van deze stage en loop niet te hard!!!!!

    Groetjes van Geert en Nel

  • 27 Februari 2013 - 22:43

    Bep En Mart Geerets:

    Ha Luke,

    Ik wilde ook weten hoe het met je gaat.
    Afgelopen weekend oma's verjaardag bij ons gevierd.
    Was gezellig en jij / jouw stage kwam natuurlijk ook ter sprake.
    Ik ben een beetje jaloers op je ondernemersgeest en spirit.
    Maar ik gun het je hoor!!

    Zo te lezen gaat het goed en heb je het naar je zin...heel fijn.
    Geniet van Florida, want de rest, ik bedoel het werk, zul je wel al onder de knie hebben.
    Zijn er lieve en mooie meiden, een ruig uitgaansleven???

    Leuke outfit, je lijkt wel kabouter Plop. ha ha ..grapje.
    Wat fijn om te lezen dat de tijd snel gaat en je je prettig voelt.

    Nu Luke, tot schrijfs
    Groetjes van Bep , Mart, Bram en Teun uut oeldere.

  • 28 Februari 2013 - 21:57

    Wouter Selen:

    Luke, leuk om te lezen. Je zal je maanden daar wel doorkomen. Deze horecagelegenheid ligt toch in de hal van de attractie Soarin! Afgelopen zoner toen ik daar was was het daar echt chaos (drukte) bij die roltrappen om bij Soarin te komen. Is dat nu ook nog? Ziet er in het restaurant gedeelte nog best wel druk uit voor de tijd van het jaar.

    Veel plezier Luke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luke

Actief sinds 19 Maart 2009
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 30634

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 10 Augustus 2013

American Dream

05 April 2010 - 04 Juni 2010

Eurotrip!

Landen bezocht: